Inwestycje UE - „Rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS) poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta Krakowa”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Działania FENIX.03.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski
Planowany całkowity koszt realizacji projektu: 66 867 488,71 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (UE) wynosi: 46 209 240,17 PLN
Umowa o dofinansowanie nr FENX.03.01-IP.02-0011/24-00 została podpisana w dn. 07.08.2025r.
Opis projektu:
Projekt pn. „Rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS) poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta Krakowa” jest projektem Gminy Miejskiej Kraków, realizowanym wspólnie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego oraz Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury.
Przedmiotowy Projekt związany jest z szeroko pojętymi działaniami na rzecz wzmocnienia roli autobusowej komunikacji miejskiej w codziennym korzystaniu z przestrzeni miejskiej przez wszystkich jej użytkowników.
Projekt „Rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS) poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta Krakowa” realizowany będzie w granicach administracyjnych miasta Kraków, województwo małopolskie, powiat Kraków, gmina Kraków. Główne elementy projektu rozlokowane są na kluczowych ciągach komunikacyjnych miasta.
Elementy projektu:
1. Doposażenie wymiana sterowników sygnalizacji świetlnej.
Projekt obejmuje wymianę przestarzałych oraz doposażenie istniejących sterowników sygnalizacji świetlnej w nowoczesne urządzenia, umożliwiające integrację z systemem ITS. Nowe sterowniki będą wspierać priorytet dla komunikacji publicznej, adaptacyjne sterowanie ruchem oraz zdalne zarządzanie i monitoring, co poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego w Krakowie.
2. Zainstalowanie na wybranych przystankach autobusowych tablic dynamicznej informacji pasażerskiej.
Na terenie Gminy Miejskiej Kraków (GMK) zlokalizowanych jest 376 punktów przystankowych tramwajowych i 6 punktów przystankowych autobusowych wyposażonych w tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (DIP) obsługiwanych przez System TTSS. W ramach przedmiotowego projektu planuje się doposażenie 302 punktów przystankowych, w tym 293 w tablice LED 5 linijkowe i 9 tablic LED 10 linijkowych. Tablice będą wyświetlać dane w czasie rzeczywistym, wyposażone będą w przycisk dla osób niedowidzących aktywujący zapowiedź głosową, który umieszczony będzie na konstrukcji wsporczej tablicy informacji pasażerskiej. Komunikaty mogą być wyświetlane również w języku angielskim.
3. Rozbudowa systemu kontroli wjazdu na wlotach do stref ruchu ograniczonego.
Realizacja zadania służyć ma ograniczeniu wjazdu pojazdów samochodowych bez wymaganych uprawnień do wyznaczonych stref ograniczonego ruchu na terenie miasta Krakowa. Ograniczenie tego ruchu, będzie skutkowało również zmniejszeniem liczby pojazdów samochodowych, które poruszają się w ścisłym centrum Krakowa. Zakres zadania dotyczy rozbudowy systemu o kolejne pkt. kamerowe, wyposażone w kamery w technologii ANPR w 8 lokalizacjach.
4. Rozbudowa systemu kontroli przejazdu na wybranych buspasach.
W obszarze miasta na wydzielonych dla komunikacji zbiorowej pasach ruchu w 2022 roku został wdrożony System Monitoringu Buspasów, który pozwolił na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów, które się po nim poruszają. Nadzór jest realizowany przy pomocy 14 kamer ANPR zamontowanych na głównych ciągach komunikacyjnych.
Planowane rozszerzenie systemu poprzez doposażenie w nowe kamery ANPR pozwoli na uzupełnienie monitoringu i objęcie nadzorem wszystkich odcinków buspasów wyznaczonych w mieście oraz pozyskanie bazy danych, która usprawni proces analiz i oceny warunków ruchu pojazdów KMK.
W ramach projektu podjęte zostaną działania mające na celu przygotowania i udostępnienie narzędzia dla służb mundurowych, posiadających uprawnienia do kontroli pojazdów, pozwalającego na nałożenia i egzekucję kar za naruszenia przepisów w zakresie nieuprawnionego korzystania z buspasów przez pojazdy transportu indywidualnego.
5. Rozszerzenie systemu pozyskiwania i obróbki danych ruchowych.
Na terenie Gminy Miejskiej Kraków, niezależnie od dwóch systemów UTCS, działa system analizujący ruch pojazdów w tym ich rodzaj oraz czasy przejazdów pojazdów na niektórych odcinkach dróg. W ramach tego zadania projektowego, zakłada się uzupełnienie istniejącego systemu kamer o pozostałe najważniejsze ciągi komunikacyjne w mieście. Dane zebrane przez kamery ANPR
w połączeniu z kamerami na pasach autobusowych i danych z pojazdów, pozwolą na analizę warunków ruchu i ocenę jakości funkcjonowania krakowskiej komunikacji miejskiej w porównaniu do komunikacji indywidualnej. W ramach tego zadania projektowego zakłada się uzupełnienie istniejącego systemu kamer o pozostałe najważniejsze ciągi komunikacyjne w mieście.
6. Rozbudowa, doposażenie i wymiana w niezbędnym zakresie istniejącej infrastruktury teletechnicznej o elementy wymagane do wykonania ww. zadań.
W ramach zadania, w celu zapewnienia bezpiecznego (w zakresie bezpieczeństwa sieci, przesyłanych danych oraz pewności działania) przesyłania danych pomiędzy istniejącymi i nowymi elementami systemów (UTCS, TTSS, kamery ANPR, kamery ANPR na buspasach, kamery ANPR na strefie ograniczonego ruchu) konieczna jest rozbudowa oraz przebudowa miejskiej sieci światłowodowej. W ramach zadania wykonane też zostaną wszelkie niezbędne prace do instalacji urządzeń przy drogach, przygotowanie i uzgodnienie dokumentacji projektowej, doprowadzenie zasilania czy przeprowadzenie montażu infrastruktury towarzyszącej np. konstrukcji wsporczych na których będą montowane poszczególne urządzenia.
Cel projektu:
System ITS ma na celu zoptymalizowanie zarządzania ruchem poprzez wykorzystanie zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych, co pozwala na lepsze monitorowanie, analizowanie i zarządzanie ruchem w mieście w czasie rzeczywistym. Uprzywilejowanie i usprawnienie transportu publicznego oraz wzrost atrakcyjności komunikacji zbiorowej poprzez instalację tablic dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej, umożliwiających pasażerom śledzenie aktualnego czasu przyjazdu i odjazdu autobusów, co zwiększy ich zaufanie do komunikacji miejskiej i poprawi komfort podróżowania.
Głównymi grupami docelowymi działań projektowych będą:
1. Użytkownicy miasta, którzy rozumiani są zarówno jako mieszkańcy jak i turyści, osoby pracujące w Krakowie, a także wszyscy ci, którzy jedynie przejazdem korzystają z komunikacji publicznej. Wszystkie te osoby bezpośrednio skorzystają z rezultatów przedmiotowego projektu dzięki możliwości korzystania z uprzywilejowanej komunikacji miejskiej, która usprawni poruszanie się po mieście i zwiększy terminowość realizacji kursów autobusów, co będzie realną korzyścią dla jej użytkowników.
2. Władze miasta oraz podmiot odpowiedzialny za zarządzanie transportem zbiorowym – wykorzystanie inteligentnych rozwiązań transportowych pozwoli na budowanie pozycji konkurencyjnej komunikacji miejskiej względem transportu indywidualnego. Zaplanowane działania będą również rzetelnym źródłem informacji dotyczących transportu publicznego w Krakowie, dzięki czemu możliwe będzie podejmowanie kolejnych działań usprawniających. Korzyścią będzie także postrzeganie miasta jako nowoczesnego, rozwijającego się w kierunku idei SMART CITY.
Uprzejmie informujemy, iż Instytucja Zarządzająca wdrożyła i udostępniła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Zgłoszenia potencjalnej nieprawidłowości można dokonać za pomocą:
1. Poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
2. Skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie
z dn. 18 listopada 2020r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024r. poz. 1045 z późń. zm.)
3. Formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie internetowej https://www.feniks.gov.pl/strony/zglaszanie-nieprawidlowosci
4. Mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres email: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl, rownosc.feniks@mfipr.gov.pl
5. Doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej , ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.